Kaip maisto netoleravimas atsiliepia sportuojant

0
outsideonline.com nuotr.
outsideonline.com nuotr.

Sportininkai bei sporto mėgėjai dėl savo tokio gyvenimo būdo ir dažnai kūnui suteikiamo fizinio krūvio gali būti lengviau pažeidžiami netoleruojamų maisto produktų. Todėl pravartu žinoti, kokie netoleravimo simptomai gali pasireikšti jūsų pilve ir kaip tai atsiliepia rezultatams. Gali būti, kad kai kurias virškinimo problemas jūs jau priėmėte kaip savotišką visų sportininkų problemą arba apkaltinote savo genus, kasdienį stresą ar prastą fizinę formą. Tačiau labai tikėtina, kad tam tikros problemos, ypač susijusios su virškinimu, galėtų būti eliminuotos įvedant tam tikrus pokyčius mityboje, nes kai kurių maisto produktų netoleravimas nėra alergija maistui.

Gastroenterologai ir mitybos specialistai deda daug pastangų šviesdami visuomenę apie virškinimo svarbą. Tai liečia ir sportuojančius – virškinimo nusiskundimai yra vieni dažniausių tarp ištvermės atletų, ypač bėgikų. Staigus poreikis į tualetą, kuris dažnai atsiranda intensyviai sportuojant, vadinamas [angl.] runner’s guts – būsena, kuri įprastai priimama kaip natūrali organizmo reakcija. Yra nustatyta, kad didelė dalis bėgikų (60-90%) yra turėję virškinimo problemų: pykinimas, viduriavimas, skrandžio skausmai, pilvo pūtimas, raugėjimas. Bet iš tikrųjų labiau tikėtina, kad kiekvienas ištvermės sporto mėgėjas yra patyręs vienokių ar kitokių pilvo negalavimų.

Virškinimo problemos atsiranda dėl sporto metu sumažėjusio kraujo kiekio pilvo srityje ir tuo pat metu pilvo raumenų atsipalaidavimo, kurį sukelia simpatetinė nervų sistema. Dėl viso šito žarnų turinys gali imti staigiai judėti išėjimo link, priversdamas nedelsiant ieškoti tualeto ar krūmų. Šitie negalavimai gali atsirasti ne tik sporto metu, bet ir po jo.

Viršutinio virškinamojo trakto problemomis laikomas rėmuo, pykinimas bei vėmimas, raugėjimas, skrandžio skausmas. Apatinio – pilvo spazmai, pilvo pūtimas, viduriavimas.

Moterims virškinimo sutrikimai, susiję su sportu, pasitaiko dažniau nei vyrams. Įprastai, stipriausi simptomai būna tada, kuo intensyvesnė fizinė veikla ir kuo daugiau kūno svorio į ją įtraukiama, kaip pavyzdžiui, bėgime.

Su virškinamojo trakto sutrikimais tikrai nereikia taikstytis. Jei jie kankina dažnai, reikia surasti problemą. Vaistai nėra problemos sprendimas, nes jie gali skatinti dehidrataciją, kas sukels dar daugiau bėdų. Kai kuriems atletams negalavimai neturi nieko bendra su netoleravimu: tai tik blogai pasirinktas laikas. Baltyminis maistas, riebalai ar fruktozė nėra geras pasirinkimas fizinio krūvio metu ir gali sukelti nepageidaujamą poveikį. Tokie produktai sporto metu yra per sunki užduotis skrandžiui, o nervai ir stresas dar labiau sumažina organizmo galimybę virškinti. Norinti išvengti netikėtumų, reikia nuosekliai ir palaipsniui ruošti organizmą tam tikram maistui, papildams arba kitaip planuoti jų vartojimą.

Tiesa, išvengti tam tikrų medžiagų gali būti sudėtinga, nes, pavyzdžiui, dauguma sportinių gėrimų turi fruktozės – cukraus, kurio didesnė koncentracija skrandyje beveik visada sukelia nemalonias reakcijas. Todėl jos reiktų vengti prieš treniruotes ar jų metų. Kai kurie fruktozės netoleruoja visiškai.

Jei jūsų organizmo reakcija į maistą sukeliama tik sporto, vadinasi, tai galima ištaisyti treniruojant virškinimo sistemą – po truputį ją pratinant tiek prie kieto, skysto ar riebaus maisto, tiek prie didesnio maisto kiekio. Tačiau tai neapsaugos jūsų nuo apskritai netoleruotinų maisto produktų.

Virškinimo trakto sutrikimai dėl nežinomo maisto netoleravimo, nesvarbu, kokio stiprumo, ne tik kenkia sporto rezultatams, bet gali sukelti ir maistingųjų medžiagų, mikroelementų trūkumą, sutrikdyti jų įsisavinimą.

Kas gali sukelti nepageidaujamą poveikį

Fruktozė: įprastai randama sportiniuose gėrimuose ir papilduose, daug jos turi ir kai kurie vaisiai.
Laktozė: randama pieno produktuose.
Kofeinas: kava, arbata, energetiniai gėrimai, šokoladas.
Mitybos planavimas: valgymas per vėlai prieš treniruotę – padidina spaudimą virškinamajame trakte.
Riebalai ir ląsteliena: didesnis jų kiekis gali labai pagreitinti maisto slinkimą virškinamajame trakte išėjimo link.
Gėrimai, turintys daug angliavandenių (cukraus): dehidratuoja kūną, skatina skysčių kaupimąsi virškinamajame trakte, nes tik taip galima pasisavinti didesnį kiekį angliavandenių.
Dehidratacija: skysčių netekimas, vienas pavojingiausių dalykų.
Stresas: dėl nervų prieš varžybas didelė tikimybė užsimanyti į tualetą.
Antibiotikai: išderina virškinamojo trakto veiklą, maisto įsisavinimą.
Laikysena, sėdėsena: gali sukelti papildomą spaudimą pilvui, pavyzdžiui, minant dviratį.
Vibracija: skatina greitesnį maisto slinkimą žemyn (kartais aukštyn). Aktualiausia bėgime.
Vaistai nuo skausmo: gali sukelti pilvo pūtimą, skausmą, padidinti skrandžio jautrumą maistui.
Vaistai nuo viduriavimo ir pykinimo: skatina dehidrataciją, kas tik dar labiau pablogina būseną.

Šaltinis: triathlon. competitor.com

DALINTIS
Taisyklingo judėjimo, sporto, treniruočių bei mitybos vadovas, apimantis ištvermės ir jėgos disciplinas. Pradedančiam. Sportuojančiam. Kiekvienam.

NĖRA KOMENTARŲ

KOMENTUOTI