Sotieji riebalai grįžta!

0

Daugybė Vakarų žurnalų ir laikraščių straipsnių jau skelbia tai, ką protingi specialistai žinojo metų metus: patarimas iki minimumo riboti riebalų vartojimą, pakeičiant juos krakmolingais angliavandeniais (tai buvo raginama mitybos piramidėmis, Pasaulio sveikatos organizacijos), tapo viena didžiausių nutukimo ir chroninių ligų priežasčių, kurias iš tikrųjų turėjo sumažinti.

Apie riebalų tipus, maisto produktus taip pat skaitykite šiame straipsnyje: Kaip skaityti maisto produktų etiketes: riebalai.

Pirmasis teisingas žingsnis buvo tada, kai pradėta kalbėti apie Viduržemio jūros šalių mitybą, akcentuojančią mononesočiąsias riebalų rūgštis, daugiausiai randamas alyvuogių aliejuje, avokaduose, riešutuose, bei polinesočiąsias – žuvyje, linų sėklose. Šiandien antraštėse vis dažniau minimi sotieji riebalai – tie, kurie randami daugelyje kasdienių maisto produktų ir kurių buvo taip raginama atsisakyti dėl širdies ligų ir antsvorio. Tai raudona mėsa, sviestas, riebūs pieno produktai, kiaušinio tryniai.

Šituos pokyčius skatina vis augantis mokslinių tyrimų kiekis, įrodantis, kad mitybos, turinčios mažą angliavandenių kiekį, bet daug riebalų (tame tarpe sočiųjų), iš tikrųjų pagerina sveikatą netgi tiems, kas jau serga diabetu, širdies ligomis, hipertenzija ir įvairiais medžiagų apykaitos sutrikimais.

Specialistai, kurie ilgą laiką nagrinėjo daugybę studijų, susiejusių sočiuosius riebalus su sveikatos sutrikimais, priėjo netikėtą išvadą. Pasak American Journal of Clinical Nutrition, nėra jokių aiškių požymių, kad būtų galima teigti, jog sotieji riebalai yra susiję su padidėjusiomis koronarinėmis širdies ar kraujagyslių ligomis. Be to, nepaisant visuotinai priimtos tiesos, jog mažesnis riebalų vartojimas yra naudingas, tai įrodančių faktų trūksta.

Tai patvirtina ir ankstesnis American Journal of Clinical Nutrition tyrimas, nustatęs, jog nėra tikslių faktų, siejančių širdies ligas ir sočiuosius riebalus. Apskritai, mažas riebalų vartojimas nesumažina vainikinių arterijų, širdies ligų tikimybės ir bendro mirtingumo.

Kiti tyrėjai taip pat paskelbė panašias išvadas: negana to, kad nėra įrodymų, jog sotieji riebalai skatina tam tikras ligas, kai kurios jų netgi galėtų būti priskirtos polinesotiesiems riebalams. Tai natūraliai kelia klausimą, kaip sočiosios rūgštys įgavo tokią blogą reputaciją sveikatos atžvilgiu. Sočiųjų riebalų poveikis kraujo cholesteroliui yra perdėtas, o fiziologinis mechanizmas, kaip šie riebalai sukelia širdies ligas, niekur nėra nustatytas.

Širdies chirurgas Dwight Lundell, turintis daugiau nei ketvirtį amžiaus praktikos, teigia, kad mokslas, jog vien sotieji riebalai sukelia širdies negalavimus, neegzistuoja. Įrodymai, kad jie kelia cholesterolio lygį kraujyje, tai pat labai menki. „Mes taip pat jau žinome, jog cholesterolis nesukelia širdies ligų, todėl toks nerimas dėl šio riebalų tipo tampa dar absurdiškesnis.“ Be to, jis patvirtina, kad šiandien kai kurie dažni sveikatos sutrikimai yra per didelio polinesočiųjų riebalų rūgščių vartojimo rezultatas: medicina padarė didelę klaidą rekomenduodama sočiųjų riebalų vengti, o daugiau vartoti polinesočiųjų ir krakmolingų angliavandenių, nežinodama, kokią žalą darome savo kraujagyslėms. Toks besikartojantis neigiamas poveikis sukelia chroninius uždegimus, vedančius širdies ligų, priepuolių, diabeto ir nutukimo link.

Egzistuoja ne vien procesų, kaip sotieji riebalai kelia pavojų sveikatai, trūkumas, bet vis daugėja tyrimų, kad tam tikri sočiųjų riebalų tipai (pavyzdžiui, vidutinio ilgio grandinės trigliceridai, randami kokosų aliejuje) gali būti naudingi, ypač sergantiems Alzheimerio ar neurodegeneracinėmis ligomis.

Žinoma, sočiųjų riebalų rūgščių išteisinimas nėra priežastis prisikirsti keptos šoninės, bet galima be sąžinės graužaties valgyti daug daugiau daržovių, ant jų ištirpinus šviežio sviesto gabalėlį.

Šaltiniai:
strengthsensei.com
Saturated fat is not the major issue
The case for not restricting saturated fat on a low carbohydrate diet

DALINTIS
Taisyklingo judėjimo, sporto, treniruočių bei mitybos vadovas, apimantis ištvermės ir jėgos disciplinas. Pradedančiam. Sportuojančiam. Kiekvienam.

NĖRA KOMENTARŲ

KOMENTUOTI