Funkcinės treniruotės, funkcinė medicina… Kas toliau?

0

Funkcinės treniruotės, funkcinė medicina, funkcinė apranga, funkcinė keptuvė… Kas toliau? Staiga viskas, ką naudojome iki šiol, tampa nefunkcionalu? Ir arkliui aišku, kad taip nėra. Tik ar visiems reikalingi funkciniai pratimai, ar tai tiesiog naujoji mada?

Kas vienam funkcinis pratimas, kitam – ne

Tiek anksčiau, tiek dabar profesionaliame sporte funkcinės treniruotės parenkamos kiekvienam individualiai pagal konkrečią sporto šaką, o pratimai – geriausiai tinkantys tos sporto šakos judesiams lavinti. Būtent – judesiams. Pavyzdžiui, įtūpstai bėgikui – funkcinis pratimas, veikiantis tą pačią kūno mechaniką; įtūpstai plaukikui nebus funkcinis pratimas, tačiau jis gali būti skirtas kitais tikslais.

Pas mus funkciniais pratimais tampa įprasta laikyti visus, kurių metu į darbą pasitelkiama kuo daugiau kūno raumenų, nesvarbu, kokia to nauda. Daug pratimų daromi tik tam, kad daryti: su kamuoliais, giromis, ant bosu kamuolio, įdarbinant ne tik išorinius raumenis, kurie sukuria judesius, bet ir giliuosius, atsakingus už stabilumą, pusiausvyrą. Patyrusiam sportininkui tai nekenkia, bet naujokams, užkibusiems ant reklamos, šis klaidingas požiūris gali grįžti vienokiomis ar kitokiomis traumomis. Arba išvis neatnešti rezultatų.

Populiariems, naujausios mados funkciniams pratimams paprastai turėtų būti naudojama jau turima jėga. Jei judesio grandyje kažkur yra silpna dalis, dažniausiai ji nebus stiprinama, o, atvirkščiai, dar labiau žalojama. O to galima ir nepastebėti, kol neprasideda problemos. Galbūt jūsų kojos ir nugara labai stiprūs, tačiau klubai silpni. Darote pritūpimus su svarmenimi, dar papildomai jį iškeldami į viršų. Kadangi judesys kompleksinis, dėl silpnų sėdmenų nejučiomis linkstate į priekį: taip daugiau krūvio perima stipresnės kojos, o tiksliau, keliai. Po mėnesio ar vėliau prasideda kelių skausmai, o gal net turite išvis nutraukti sportą. Tokios kritinės vietos turi būti išaiškintos kiekvienam individualiai ir stiprinamos izoliuotai. Bent jau tokia turėtų būti pirminė bet kokių treniruočių funkcija.

Konkrečiai ši situacija mažai tikėtina. Jau retenybe tampa matyti pritūpimus funkciniuose užsiėmimuose, nors tai viena iš pagrindinių žmogaus funkcijų – atsisėdimas ir atsistojimas. Šis pratimas be išimties būtinas ne tik ofisų darbuotojams, bet ir daugeliui sportininkų. Kur jis?

Grupiniai užsiėmimai

Tai iš tikrųjų šių dienų blogis, ypač pradedantiesiems. Labai retai sulauksite klausimo, ar jums reikia kasdienio kūno funkcionalumo, o gal jūs turite specifinių poreikių, kaip bėgikas, plaukikas ar kitoks atletas? Taip, dažniausiai į šiuos užsiėmimus ateina žmonės, suvilioti reklamos ir naujos mados bei nesuprantantys, kas tas funkcinis pratimas. Tai palanku daugumai klubų. Net ir gerai iš pažiūros treniruoti asmenys neretai turi daug silpnų vietų. Grupiniuose užsiėmimuose dažniausiai visiems bendrai duodama po svarmenį ir pastatoma ant vienos kojos. Taip „efektyviau“. Net nejaučiant yra daroma žala, nes būna skiriama per daug dėmesio nenuvirsti, neišmesti iš rankų svarmenų, o ne techniškai atlikti tam tikrą specifinį judesį. Kai mokinių daug, o mokytojas vienas – neįmanoma visų prižiūrėti ir pataisyti.

Taip pat socialiniuose tinkluose daugėja vaizdo įrašų (greičiau reklamų), kuriuose vaizduojamos grupinės treniruotės, o nepatyrę dalyviai daro sudėtingus pratimus su giromis, pavyzdžiui, kettlebell swings. Pati gira jau yra nestabilus svarmuo, kurio svorio centras ne delne. O kur dar paini swingų technika. Ir, kas blogiausia, daugelis šį pratimą atlieka labai netaisyklingai, sukeldami traumos tikimybę. Kodėl swingai? Nes madinga? Nes „degina“ daug kalorijų? Funkciniu požiūriu, daugumai yra kur kas naudingesnių pratimų.

Swingai yra mirties traukos (angl. deadlift) variacija. Kiek iš jūsų, darančių šį pratimą, pirmiausia išmoko taisyklingai daryti mirties trauką? Tarp kitko, patį funkcionaliausią pratimą, lavinantį pusiausvyrą, viso kūno mechaniką nuo kojų iki rankų, aktyvuojantį daug giliųjų raumenų. O ir su šia funkcija mes susiduriame kone kasdien, kai kažką reikia pakelti nuo žemės.

Šiame klipe swingai atrodo sklandžiai, bet jie netaisyklingi. Deja, grupiniuose užsiėmimuose vaizdas dažnai būna dar prastesnis.

Kaip tik prieš keletą dienų teko matyti lietuviškos funkcinės treniruotės vaizdo klipą. Dažnam ten viskas normalu ir net patrauklu. Tačiau pažiūrėjus atidžiau, pirmajame plane ant žemės sėdi visiškas naujokas ir gana nestabiliai sukinėjasi į šonus su sunkiu kamuoliu rankose. Tai labai nesaugu ir nerekomenduotina net patyrusiems sportininkams. Kadro kairėje pusėje kažkas sulinkęs nešioja padangą. Kažkas vos nuo žemės pakeldamas kūjį juo daužo padangą. Tolėliau merginos, darančios swingus, turėtų šį judesį atlikti užtikrintai iš klubų. Kadangi jos akivaizdžiai stokoja technikos ir tam tikrų raumenų jėgos, judesys atliekamas gana netaisyklingai, apkraunant visai ne tuos raumenis. Iš viso iš ekrane matytų 10 žmonių, mažiausiai 6 pratimus atliko netaisyklingai. Taip pat natūraliai kyla klausimas, keliems iš jų šie pratimai tikrai funkciniai?

Viskas prasideda nuo paprastos raumenų funkcijos – jėgos

Nepasiduokite reklamai, kad dabar madingos funkcinės treniruotės – geriausias pasirinkimas. Visi pratimai, kad ir kokie funkciniai bebūtų, reikalauja elementarios jėgos, kaip pagrindo. Apie tai šiek tiek buvo rašyta ir šiame straipsnyje. Pirmiausia reikia išlieti tvirtus pamatus tikrais funkciniais pratimais, tokiais kaip: pritūpimai, įtūpstai, mirties trauka, prisitraukimai, atsispaudimai ir t.t. Tam net nereikės sporto klubo. O tik vėliau gerai apsvarstyti, kokias kūno mechanikos funkcijas norite gerinti ir stiprinti, ir pagal tai rinktis specifines treniruotes. Taip nešvaistysite laiko veltui ir turėsite geresnius rezultatus.

NĖRA KOMENTARŲ

KOMENTUOTI